Eko & Miljö, Mat & Gott

Surdegandet

Jag vill egentligen inte äta så mycket bröd, men så fastnade jag ju plötsligt för surdeg! Det är spännande när det lever och börjar bubbla och att det kan jäsa upp helt av sig självt. Och så har jag läst om att det är bättre med surdeg eftersom det på något sätt bryter ner fytinsyran i mjölet och gör näringsämnena möjliga för kroppen att ta upp. Jag är inte insatt i just det, men det låter häftigt och bra för en som egentligen inte gillar spannmål…

Jag läste på paindemartin.blogspot.se och följde tipsen lite löst. Improviserade och körde på känn en hel del också. Jag bakade sen ett superenkelt bröd (utan att knåda!), med det här receptet som grund. Nu har jag kanelbullar på jäsning, även dom av surdeg efter Sébastien Boudets recept. Spännande! Dock har jag planerat (eller inte planerat rättare sagt) lite tokigt, så jag kommer behöva grädda dom vid midnatt ungefär. Håll ut för resultatet!
IMG_0149_Fotor

IMG_0150_Fotor

IMG_0145_Fotor

IMG_0152_Fotor

IMG_0142_Fotor

IMG_0141_Fotor

Standard

Lämna en kommentar